DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

08 October 2008

Perutusan Hari Raya Eidulfitri 1429 Hijrah oleh Ketua AMK

Hebahan MediaAngkatan Muda Keadilan Malaysia

30 September 2008

Perutusan Hari Raya Eidulfitri 1429 Hijrah oleh Ketua AMK

Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.Walillahil hamd.

Alhamdulillah, sebulan Ramadhan telah kita lalui, kini Syawal bakal menjelang.
Para ulama’ mengibaratkan Ramadhan sebagai tarbiyah ruhiyyah, pendidikan jiwa dan rohani agar tunduk kepada Allah SWT dan bebas daripada kekangan nafsu. Pastinya ini akan memperkemaskan lagi proses pembersihan diri dan jiwa, tazkiyah an nafs kerana asas tersebut akan menjamin landasan pembentukan akhlak dan moral peribadi, keluarga dan masyarakat. Andai asas ini lompang, maka penyelewengan dan fasad, yakni kerosakan termasuk dengan menodai faham keadilan dan pembangunan akan berlaku dengan mudah.

Cabaran demi cabaran dihadapi sepanjang Ramadhan dilalui, pastinya sebagai umat yang tawadhuk, Ramadhan sentiasa mengajar kita betapa kesabaran menjadi paksi kepada kejayaan hakiki. Amal ibadat sepanjang Ramadhan janganlah terhenti tatkala Ramadhan melayarkan tirai. Sebagai umat Islam yang bertaqwa, menjadi satu keperluan agar kita terus istiqamah untuk mendepani perjuangan yang bakal mendatang.

Ramadhan yang dilalui telahpun mengajar kita erti kesabaran di dalam menempuh perjuangan yang rencam. Perjuangan ini tidak terhad untuk melawan hawa nafsu semata-mata, sebaliknya ia melampaui sempadan sikap tatkala kita berhadapan dengan pelbagai keadaan yang menyaksikan ketidakadilan berlegar-legar di kalangan masyarakat.

Sempena Syawal yang bakal menjelang, maka wajar bagi kita untuk senantiasa menginsafi keadaan diri, dengan penuh kesederhanaan. Syawal ialah bulan merayakan kemenangan, kemenangan berjuang mengawal hawa nafsu sepanjang Ramadhan. Pastinya ia signifikan dengan keadaan kita di Malaysia, tatkala 51 tahun demokrasi dirobek dengan sentimen perkauman sempit yang nyata bercanggah dengan kehendak Islam.

Kemenangan menuntut perjuangan, perjuangan menuntut kesabaran. Sambutlah Eidulfitri dengan penuh keinsafan, dengan tekad untuk merubah Malaysia ke arah sebuah negara yang menjunjung politik madani. Rapatkanlah ukhuwah dengan jalinan silaturrahim, sebagai melengkapi tarbiyah ruhiyyah Ramadhan.
Mudah-mudahan dengan penghayatan dan tazkirah Ramadhan seusai sebulan yang lepas, iltizam kita lebih menebal untuk melakukan perubahan diri dan ummah melalui tazkiyah dan islah.

Bagi pihak kepimpinan dan akar umbi Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK), saya mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Eidulfitri 1429 Hijrah.

Minal Aidil Wal Faiziin.

Shamsul Iskandar Mohd Akin
KetuaAngkatan Muda Keadilan Malaysia

No comments: