DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

08 October 2008

Laporan Sinar Harian Amat Dikesali

Sinar Harian telah secara salah melaporkan kenyataan saya yang dibuat pada 7hb Oktober di perkarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta. Laporan Sinar Harian tersebut menyatakan bahawa saya percaya Datuk Seri Najib Tun Razak mampu mendapat sokongan yang lebih dalam menguruskan ekonomi dan membersihkan negara ini daripada amalan rasuah.
Ini adalah tidak benar. Laporan tersebut jelas memutar belitkan kenyataan saya yang dibuat pada 7hb Oktober berkenaan proses peralihan kuasa dalam Umno.
Sebaliknya saya yakin sekiranya Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri, negara ini akan terjerumus ke dalam bencana yang besar.
Datuk Seri Najib Tun Razak secara jelas menyatakan beliau sebagai Menteri Kewangan akan meneruskan agenda ekonomi pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi. Kenyataan beliau bahawa Malaysia tidak akan terkesan dengan perkembangan krisis ekonomi dunia sangat membimbangkan dan mempamerkan kegagalan beliau untuk menangani cabaran yang akan dihadapi oleh negara kita pada masa hadapan.
Beliau juga tidak menunjukkan komitmen untuk memastikan Agenda Perubahan berlaku demi memulihkan keyakinan rakyat terhadap Badan Kehakiman dan bertindak memerangi rasuah. Sedangkan pada Pilihanraya Umum 8 Mac 2008 dan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh tempoh hari, rakyat menyuarakan hasrat mereka agar Agenda Perubahan menjadi keutamaan dan direalisasikan dengan segera.
Rakyat Malaysia bimbang di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, undang-undang kuku besi seperti penggunaan ISA akan diteruskan dan sendi-sendi demokratik akan dilumpuhkan.
Selain itu beberapa persoalan yang belum terjawab seperti tuduhan penglibatan Datuk Seri Najib Tun Razak di dalam komisen yang diperolehi hasil pembelian peralatan tentera dari Perancis dan Russia serta pembunuhan wanita Mongolia; Altantuya Shaariibuu, menggugat serta melemahkan kedudukannya di dalam kerajaan.
Pemimpin sebegini akan mencemarkan reputasi Malaysia di kacamata masyarakat antarabangsa dan sekaligus akan memberikan kesan negatif dalam membentuk tanggapan pelabur-pelabur asing terhadap Malaysia.
Saya mohon agar Sinar Harian segera menyiarkan pembetulan dan lebih bertanggungjawab untuk melaporkan sebarang berita dengan benar dan tepat pada masa hadapan.

ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang
Ketua Umum KeADILan

—PRESS STATEMENT FOR IMMEDIATE RELEASE —

KUALA LUMPUR, MALAYSIA 8 OCTOBER 2008

Sinar Harian has incorrectly reported in today’s edition (“Anwar akui Najib dapat lebih sokongan” ) that I believe Datuk Seri Najib Tun Razak would be a more effective leader than Prime Minister Abdullah Badawi.
Nothing could be further from the truth. Sinar’s reporting clearly misrepresents comments that I made on October 7 on the issue of the UMNO power transition.
On the contrary I believe it would be an unmitigated disaster for the nation if Datuk Seri Najib Tun Razak were to become the Prime Minister.
Datuk Seri Najib Tun Razak has clearly indicated that as Finance Minister he plans to continue the failed economic policies of the Badawi Administration. His assertion that Malaysia will not be adversely affected by the global economic crisis is deeply troubling and reflects a failure to comprehend the challenges our nation will face in the coming months and years.
Datuk Seri Najib Tun Razak has given no indication of his commitment to judicial reform and anti-corruption. These are issues that the Malaysian people expressed deep concerns over in the March 8th election and the Permatang Pauh by-election.
Malaysians fear that under Datuk Seri Najib Tun Razak democratic freedoms will be curtailed and the use of draconian laws such as the Internal Security Act would be extended.
Lastly, the unanswered questions about Datuk Seri Najib Tun Razak’s alleged knowledge of commissions paid in the acquisition of military equipment from France and Russia and the murder of the Mongolian woman Altantuya Shaariibuu looms like a dark cloud over his position within the government.
To have such a compromised figure at our nation’s helm would certainly cripple our reputation in the international community and would have a chilling effect on the impression that foreign investors have of Malaysia.
I ask Sinar Harian to immediately publish a correction and would expect more responsible and more accurate reporting from them in the future.

ANWAR IBRAHIM
Opposition Leader
KeADILan de-facto Leader

No comments: