DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

29 May 2008

Operasi Risikan Antarabangsa (Episod 3)

Dalam mana-mana operasi risikan, perkara yang paling diutamakan adalah;

1. Pengumpulan Maklumat (intelligence)2. Pengagihan kawasan pemantauan (recon area)3. Penyusupan (intrusion)

Ketiga-tiga elemen diatas memang telah lama digunakan oleh pemuka-pemuka (agen asing) terutamanya dari pihak agensi risikan dan keselamatan Singapura (dengan bantuan MOSSAD Israel) yang diketahui telah dioperasikan sejak dari tahun 1985 lagi.

Bagi ketiga-tiga elemen ini, ianya amat mudah dilakukan. Apa yang diperlukan adalah sebilangan orang @ aset (pemuda/pemudi) yang telah ditanamkan dengan semangat patriotik sesuatu negara. Mereka ini perlulah mempunyai kepakaran dan ilmu dalam pelbagai bidang terutamanya dalam bidang pentadbiran, perniagaan, komputer dan kejuruteraan.

Dengan mudahnya pihak yang berkepentingan boleh menyediakan “aset” ini dan kemudiannya diarahkan untuk memasuki beberapa organisasi yang penting seperti syarikat telekomunikasi, perbankan, agensi kerajaan dan sebagainya.

Untuk memudahkan anda memahami operasi risikan ini, kita boleh ambil contoh sebuah negara yang bersempadan dengan Malaysia yang telah lama membuat risikan didalam Malaysia. Negara ini adalah negara Singapura.

Pada tahun 1975, telah wujud satu arahan didalam Kerajaan Singapura untuk mengetahui segala maklumat yang penting mengenai Malaysia supaya mereka boleh bersedia “selangkah awal” berbanding Malaysia. Dengan ujudnya beberapa kepentingan yang perlu bagi Singapura, maka mereka telah menyediakan beberapa pelan untuk melakukan operasi risikan terhadap Malaysia.
Beberapa aset (mole) telah dikenalpasti oleh pihak Singapura lalu mereka menyediakan satu pelan tindakan yang cukup teratur dengan meletakkan beberapa aset utama mereka dibeberapa syarikat utama termasuklah didalam GLC di Malaysia pada awal tahun 1980′an.

Aset-aset utama ini kemudiannya telah melatih beberapa lagi aset tambahan yang kemudiannya diserapkan didalam beberapa agensi Kerajaan. Kebanyakan aset-aset tambahan ini belum lagi diaktifkan sepenuhnya melainkan cuma membuat pengumpulan maklumat dan skop pemantauan.

Walaupun pihak agensi keselamatan tempatan (Malaysian Special Branch) dan Biro Siasatan Negara (BSN) telah berusaha sedaya upaya mereka untuk mengenalpasti dan menahan aset-aset Singapura yang berada didalam pelbagai organisasi didalam Malaysia, namun ianya masih jauh lagi daripada selesai. Malah terdapat pula beberapa halangan dari beberapa pihak yang berkepentingan di Malaysia yang selalu menggagalkan usaha SB dan BSN.

Apa yang pasti, aset-aset asing ini berkemampuan untuk melakukan serangan pemula (PreEmptive Strike) dengan cara memusnahkan kemampuan dalaman negara seperti perkhidmatan utiliti (air/elektrik/telefon), perbankan serta keselamatan. Ini telah pernah dibuktikan dalam beberapa insiden peperangan yang telah berlaku seperti didalam Perang Enam Hari (Israel dan Mesir), Perang Dunia Kedua (Jepun dan British di Malaya) dan sebagainya.

Teknik yang sama juga boleh berlaku di Malaysia jika berlakukan perperangan diantara kedua negara (Singapura dan Malaysia). Setakat kajian yang telah pernah dibuat oleh pihak ketiga, kemampuan Malaysia untuk bertahan daripada serangan Singapura (jika berlakunya perperangan) hanyalah selama 3 hari sahaja. Namun ianya boleh menjadi lebih lama jika Malaysia mampu menggerakkan semua unit sedia ada untuk melakukan serangan balas secara gerila.

Adalah lebih baik sekiranya Malaysia juga telah berjaya melaksanakan ketiga-tiga elemen diatas didalam beberapa negara yang dikenalpasti mampu (sedia) untuk bertelagah dengan Malaysia. Kepentingan meletakkan aset-aset utama dan tambahan didalam mana-mana negara yang boleh mengancam Malaysia adalah paling utama dan perlu dilakukan dengan pantas dan bersepadu.

Semua agensi risikan dan keselamatan tempatan perlulah siap siaga dan melakukan apa yang patut untuk memastikan kedaulatan dan kepentingan negara terjamin. Ini kerana Malaysia adalah sebuah negara yang selalu dikunjungi dan dijadikan lokasi pertemuan serta pertukaran maklumat kebanyakan agensi risikan antarabangsa terutamanya MOSSAD, AMAN, ASIO, NSA, CIA, FSB, MI6, MSS, DGSE, IB, BIN, SID, ISD, NIA, GRU dan SVR.

Oleh yang demikian satu pemantauan menyeluruh perlulah senantiasa dilakukan untuk memastikan kedaulatan dan keselamatan Malaysia menjadi keutamaan. Malaysia pula menyediakan pelan tindakan dan juga menyediakan aset-aset yang boleh diserapkan dan diaturgerak dengan cepat dan tepat. Jabatan Risikan Persekutuan (FID) perlu memanfaatkan aset-aset muda yang patrioktik kepada Malaysia dengan segera.

Salam Reformasi
Ahmad Nazree Mohamad
Angkatan Muda KeADILan
Bahagian Gelang Patah

No comments: