DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

21 April 2009

PERGADUHAN DI PEKAN NANAS - ORANG RAMAI DINASIHATKAN BERTENANG

Semalam (20/04/2009 @ Isnin) telah berlaku satu pergaduhan yang membabit pelajar sekolah di Pekan Nanas, Pontian. Pergaduhan yang pada mulanya hanya melibatkan pelajar2 sekolah antara pelajar melayu dan pelajar cina telah menimbulkan ketidakpuashatian bapa seorang pelajar cina yang terbabit dalam pergaduhan tersebut. Melihat situasi yang agak tegang, seorang guru lelaki bertindak menenangkan keadaan, malangnya guru tersebut telah dibelasah oleh bapa pelajar tersebut bersama rakan2nya sehinggakan menyebabkan kecederaan.

Polis telah pun menahan bapa pelajar berkenaan namun akibat dari sentimen perkauman yang diapi-apikan oleh pihak tertentu, penduduk2 melayu disekitar Pekan Nanas keluar dan berhimpun di Balai Polis Pekan Nanas. Mereka menjerit slogan2 yang boleh membangkitkan semangat kemarahan orang melayu terhadap kaum cina. Sewajarnya perkara ini tidak boleh dipandang dari sudut perkauman.

AMK Gelang Patah mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pihak2 yang tidak bertanggungjawab cuba mengapi-apikan isu ini. Tahniah kepada PDRM kerana berjaya mengawal keadaan. Namun isu ini perlu ditangani secara berterusan. Jika pemantauan tidak dibuat secara berterusan, kami percaya situasi yang sama akan berlaku seperti mana di Kg. Medan dan Taman Cendana.

AMK Gelang Patah mendesak agar Menteri Dalam Negeri sendiri datang ke Pekan Nanas bagi menyelesaikan isu ini. Kami tidak mahu penduduk berada dalam ketakutan untuk menjalankan apa juga aktiviti.

AMK Gelang Patah menyeru kepada orang ramai bertenang dan menjalankan aktiviti seperti biasa serta menasihatkan agar kita tidak terpengaruh dengan sms2 dan juga khabar2 angin dari pihak yang tidak bertanggungjawab yang boleh menyebabkan perselisihan faham antara kaum berlaku.

15 comments:

Anonymous said...

KALO CIKGU TU MATI BOLEH BERTENANG KER ORG MELAYU.... NIE BUKAN MASALAH PKR KER UMNO KER...PAS KERR NIE MASALAH BANGSA MELAYU AKU RASA LA KALO JADI PEKARA NIE KAT KAT ADIK BERADIK KO KO PUN ANGKAT PARANG KALO MENDE JADI KAT KO PUN AKU TAK DUDUK DIAM NYER CIKGU MASUK icu TU PUN KO NAK DUK SENYAP BACUL TUL

Anonymous said...

Pekan Nenas tu dekat betul dengan Batu Pahat.
DO Johor pada tahun 1945 telah minta Kiayai Salleh undur dan dia akan settle ngan bintang 3.
Deja Vu Hisham ,pergi ke pekan nenas, settle kan.Melayu mesti undur punye,sebab one malaysia.
Melayu sudah kasi muka 52 tahun, sekarang kasi maruah.
AMK teruskan settle ngan orang cina,pangil orang perak,respek sikit.
changkat lobak.
arjuna waspada.

Anonymous said...

patot smalam banyak polis atu jb...
menyusahkan aku nak gerak... kat sini sumer pasal ego... bapak pelajar kene lempang n cikgu yang backup anak...

Anonymous said...

tapi kalau polis pro rakyat bende kecik camni leh setel... ni polis jadi mangkok tunggangan ameno bn je

Anonymous said...

polis yg backup cina dia suruh cikgu tuh amik duit ubat tak yah kecoh2...... korang yang kelako nak politik kan menda nie ...satu ari kalo kelauraga ko org kena rogol ke pastu suruh amik duit ubat aku rasa korang aMIK

Anonymous said...

Saudara Anonymous...
Ini bukan masalah perkauman. Jika kita pandang dari sudut perkauman maka hasilnya perselisihan faham antara kaum akan berlaku. Yang kita mahukan hanyalah keadilan. Dan jika Polis bersikap dan bertindak profesional maka perkara dapat diselesaikan. Kami tetap simpati dengan Cikgu berkenaan. Perkara ini tidak boleh ditangani secara emosi. Apakah anda selesa jika ada perselisihan kaum di tempat anda duduk..??? mungkin anda bukan orang Pekan Nanas. Saya penduduk tempatan. Bertindak menggunakan akal bukan bertindak secara dangkal. Bertindak ikut kewarasan. Jangan ikut emosi. Islam pun tidak menggalakkan kita bermusuhan. Rasa penduduk Pekan Nanas tahu dan masak dengan sikap polis disana. Dan mereka juga tahu siapa berada disekeliling Pekan Nanas. AMK Gelang Patah mendesak Kementerian dalam Negeri melakukan "PEMBERSIHAN" di Pekan Nanas.

Anonymous said...

Kaum cina memang perangai tak reti sabar drp sejak dia dtg Tanah Melayu - prinsip kiasu & kongsi gelap memang jadi darah daging mereka. AKu bukan nak ngapi2kan tu lah kenyataan. Pemimpin Org melayu suka ambik rasuah & terlalu beri muka kat kaum cina & india ni la padahnya - jd macam si Kitol pengkhianat bangsa.

Anonymous said...

Inilah hakikat yang terpaksa kita terima bahawa bangsa melayu telah lama diperbodohkan oleh Pembesar2 dalam Umno sehingga tidak boleh berfikir cara rasional. Manakala pihak berwajib yang sepatutnya melindungi rakyat lebih kepada mengampu dan melindungi pembesar2 lakhnat nie..

Anonymous said...

berbaloi juga aku dah blah dari malaysia..kah kah kah, betapa bodoh orang malaysia ni, masalah budak kecil dijadikan modal untuk mencetuskan ketengang kaum...kah kah kah

Anonymous said...

Walau dimana kita berada, kerakyatan masih berstasus "warga negara malaysia" kita harus ada rasa tanggungjawab untuk merubah kepimpinan Malaysia dipimpin oleh orang yang selayak-layaknya. Jangan jadi kacang lupakan kulit. Berpijak dibumi yang nyata. Kamu dibulan sekalipun dan saya masih dibumi Malaysia namun kita punya tanggungjawab yang sama.

Anonymous said...

1000 orang Melayu yg protes nih takyah keje ke? Protes je....protes apa lah? Protes orang Cina? hahaha.
Gunakanlah tenaga nih untuk cari rezeki....yg asyik nak gaduh nih buat apa...nih perkara antara bapa dua dua budak tuh, langsung tiada kaitan ngan kaum ke bangsa ke cina ke india ke melayu ke....rileks la bang, yg orang cina lain tak masuk campur nih maknanya org melayu saje yg busybody....hahahaa kelakarnya bila 1 orang Cina boleh menaikkan api 1000 orang Melayu. Sementara itu, org Cina lain sibuk keje, cari wang....nih lah problem org Melayu yg masih tak sedar sedar...

Anonymous said...

PDRM perlu main peranan

JGN MAKAN RASUAH !!!

Anonymous said...

Inilah yang terjadi jika PKR memerintah, ada ke cerita macam ini dulu?

Anonymous said...

Dlm hal ini kita letak tepi pegangan politik. Satukan bangsa Melayu. Boleh tahan ke kalau dalam kehidupan seharian kita sebenarnya dibuli bangsa lain tanpa disedari. Sbbnya, Melayu xbersatu, fikir diri sendiri. Kalo org sudah hina, cabar kata xde satu org Melayu pun kt situ berani sama dia, dia kata org beso smua dia sudah kasi beli, xde sape pun berani cuit dia, mmg betol2 nak kena hantam cina ni..

Anonymous said...

Dlm hal ini kita letak tepi pegangan politik. Satukan bangsa Melayu. Boleh tahan ke kalau dalam kehidupan seharian kita sebenarnya dibuli bangsa lain tanpa disedari. Sbbnya, Melayu xbersatu, fikir diri sendiri. Kt Pkn Nanas tu sbnrnya ada cerita lain, dia sudah hina sama orang Melayu.