DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

10 May 2011

GULA NAIK 20 SEN

Harga gula akan naik 20 sen kepada RM2.30 sekilogram berkuatkuasa hari ini 10 Mei 2011. Walaupun beberapa istilah digunakan bagi tidak menggambarkan secara terus kenaikan harga barangan tersebut, kerajaan dikatakan dapat berjimat sebanyak RM116.6juta seperti yang diumumkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Mohd Zain Mohd Dom, kenaikan itu selaras dengan keputusan Mesyuarat Majlis Ekonomi pada semalam.

azlanSeperti lazimnya jika ada kenaikkan sesuatu barangan maka perbandingan harga runcit dengan negara serantau dibuat termasuk Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina dan harga dengan mengatakan bahawa harga barangan tersebut lebih rendah berbanding negara jiran yang lain walaupun Malaysia merupakan negara pengeluar gula.

Kali terakhir harga gula naik pada 4 Disember lalu, sejajar dengan kenaikan Harga petrol RON95, diesel, Petroleum Gas Cecair (LPG). Kenaikan yang dikenali sebagai "4-dalam-1" itu menimbulkan kemarahan banyak pihak, termasuk mewujudkan beberapa siri bantahan, terutamanya sekitar Kuala Lumpur. Pada masa itu, harga gula turut meningkat 20sen, menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.

Dengan kenaikan harga gula ini, dijangka beberapa makanan yang berasaskan gula dijangka naik termasuk harga minuman.

Harga barangan sekarang dikatakan naik secara mendadak terutama selepas kenaikan RON 97 pada minggu lepas walaupun ada jaminan kerajaan bahawa kenaikan harga minyak RON 97 tidak akan mempengaruhi harga barangan lain di Malaysia.

Mungkin inilah yang dimaksudkan "RAKYAT DIDAHULUKAN" seperti yang dipekik=pekikkan dalam Gagagsan 1Malaysia...

No comments: