DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

14 March 2012

CATATAN SEMBRONG : UMNO SEMAKIN NAZAK

Bagi orang yang cintakan kedamaian dan menghormati demokrasi tentu akan merasa sedih dan kesal bangat mengenangkan apa yang berlaku di Sembrong, Johor beberapa minggu sudah. 

Bila terkenang dan mengintai kejadian tempohari sehingga berlakunya provokasi melampau ala samseng oleh Pemuda Umno, menyebabkan tercetus di kepala saya apakah itu hasil perjuangan Umno selama 54 tahun? Itukah generasi wawasan 2020, atau anak didik Islam Hadhari atau pun pemuda Wasotiyah di era Najib Razak?

Kalau tidak mengalami sendiri sebahagian dari episod malam tersebut, saya tidak akan percaya apa lagi ia berlaku di Johor Darul Takzim negeri kubu Umno yang masyarakatnya dianggap kelas nombor wahid. Tentu saya akan mengatakan masakan orang Johor khasnya orang Sembrong sanggup bertindak rakus begitu. Menjadi liar bagaikan binatang yang tidak bertuan atau kurang ajar?

Bagaikan tidak percaya apa yang berlaku didepan mata.... Sepanjang saya berpolitik samada dalam Umno dahulu mahupun Keadilan sekarang, kejadian seperti ini tidak pernah berlaku. Mereka "membantai" kereta rasmi Anwar Ibrahim seperti sudah kerasukan "air syaitan" dan "dadah"... Apakah anak muda Umno ini dihidangkan dengan benda haram sebelum mereka membuat kacau....???
Cukup jengkil melihat anak-anak muda yang saya kira mereka rata-rata yang keciciran dalam pendidikan. Saya yakin kalau mereka bersekolah tinggi, peringkat IPTA atau pun pengajian pondok tradisi mereka tidak akan berkelakuan begitu. Lagak dan telatahnya lebih teruk macam kera berjumpa biawak. Paling memelikkan lagi kenapa mereka bersikap liar tidak tamadun begitu walhal sejak merdeka hingga ke hari ini orang Umno Johorlah yang paling ramai menjadi menteri pendidikan.

Mereka sedikit pun tidak merasa malu dan segan mengejek dan melaungkan kata-kata kesat di sepanjang Anwar berucap. Semua gelagat sifat Abu Lahab dan Abu Jahal dizahirkan pada malam tersebut. Peliknya polis yang ada hanya memerhati sahaja dan berdiri di depan mereka, seolah-olah mengawal kumpulan liar itu tidak diganggu bagi membolehkan mereka melakukan apa saja bentuk provokasi termasuk melontar batu, mercun, kayu, air kencing dan telor busuk termasuk kayu bendera yang runcing hujungnya. Itupun didiamkan oleh pihak polis walaupun kejadian itu berlaku didepan mata mereka. Apa akan jadi jika penyokong Pakatan Rakyat berbuat demikian ketika Ceramah Umno/BN berlangsung....??? Fikir sendiri.....

Melihat sikap polis itu menyebabkan saya tertanya dalam hati, apakah tujuan polis ke kawasan itu? Apakah sebenarnya yang dijaga dan dikawal? Apakah untuk keselamatan umum atau untuk melindungi kumpulan liar itu?

Kalau polis bersikap adil dan tegas mereka boleh menyuraikan kumpulan liar itu. Dengan kuasa yang ada kepada mereka, polis boleh menghalangnya. Ada sebuah trak yang siap dengan pasukan topi merah (FRU) cukup untuk menghuraikan kumpulan kira-kira 200 hingga 300 orang itu.


Antara Pemuda Umno yang terlibat
 Apakah ini anak muda yang diupah untuk membuat kacau???? Mereka memakai baju Pemuda BN dan  memakai t-shirt hitam tertulis Sembrong 13 dengan gambar Hishamuddin terdampar di depannya. Banggakah orang Umno Sembrong dan seluruh Johor dengan kejadian tidak bertamadun ini.




Masih segar dalam ingatan bagaimana penyokong Umno Semberong yang sudah kesaruk syaitan membantai kereta rasmi Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kenderaan yang saya naiki berada dihadapan kereta yang dinaiki oleh Datuk Seri Anwar terpaksa berhenti akibat ditahan oleh samseng upahan Umno. Pada ketika itu saya segera keluar untuk melindungi Datuk Seri Anwar. Ketika itu juga AMK Johor diketuai oleh Timbalan Ketua AMK Johor meluru ke arah Datuk Seri Anwar untuk memberi perlindungan. Pada ketika itu jugalah penyokong Umno/BN membantai, memukul dan menendang kereta rasmi Datuk Seri Anwar. Saya meluru ke arah kumpulan tersebut apabila melihat salah seorang diantara mereka mengangkat batu untuk dihempaskan ke arah cermin kereta Datuk Seri Anwar. Saya cuba menahan dan pada ketika itulah berlaku tarik menarik. Saya cuba ditarik masuk ke dalam kumpulan itu sehinggakan baju saya koyak. Saya mempertahankan diri dan pada ketika itulah saya dikeroyok oleh samseng upahan Umno. Ketika itu keadaan sudah tidak terkawal. Mujurlah AMK Batu Pahat membantu dengan menarik saya keluar dari kawasan itu. 



Selepas itu penyokong Umno terus bertindak liar dengan membaling objek2 keras seperti batu, kayu, botol berisi air kencing dan juga mercun. Saya hampir2 terkena balingan kayu bendera yang runcing hujungnya dan masih terlekat bendera BN di kayu tersebut. Bayangkan jika balingan tersebut tidak disedari dan mengenai orang ramai....???? Apakah Hishamuddin selaku Ahli Parlimen Sembrong dan Menteri Dalam Negeri akan bertanggungjawab????

Pada ketika ceramah hampir selesai, saya dinasihati agar membawa Datuk Seri Anwar melalui "jalan dalam". Mereka khuatir "samseng upahan" Umno itu akan bertindak liar lagi.

Saya amat yakin mereka diajar dan digalakkan serta dilindungi oleh orang tertentu yang cukup berpengaruh dan kebal untuk ditangkap oleh pihak polis yang bertugas. Kalau mereka tidak "dipayung" oleh seseorang yang cukup berpengaruh masakan mereka boleh  dibekalkan dengan t shirt, bendera, mercun, telor tembelang dan segala macam alat untuk mengganggu ceramah tersebut. Mungkin mereka tembolok mereka telah disumbat dengan "air kencing syaitan" atau pil kuda sehingga mereka bertindak seperti orang hilang akal. Jelas mereka telah di ajar dan ada pengarahnya.


Soal kecederaan yang saya alami itu soal kecil tetapi tindakan liar dan samseng Pemuda Umno Sembrong seolah-olah cuba menguji kesabaran AMK Johor. Malahan pada malam itu ada petugas AMK Johor yang ingin menyerang balas. Mujur saya dan beberapa pimpinan AMK Johor yang lain cuba menenangkan keadaan. Jika tidak pasti akan berlaku pergaduhan besar.


 Pada 10 Mac 2012 yang lalu, ceramah Anwar Ibrahim di Sri Gading mendapat perlindungan 100% dari anggota polis dan FRU. Bahkan mereka sanggup meredah belukar dibelakang pentas untuk memastikan tiada gangguan dari "samseng upahan" Umno. Saya anggap itu arahan lakonan oleh Hishamuddin Hussein. Sejak jam 6.00ptg lagi Umno cuba melakukan provokasi dengan menggantung banner2 namun tiada sambutan. Terima kasih kepada anggota polis yang bertugas pada malam tersebut namun ianya tidak boleh mengubati luka di Sembrong. Sebagai pengajaran peristiwa di Sembrong, Keadilan Johor akan membawa kes ini ke mahkamah. 



Kepada AMK Johor, jadikan kejadian di Sembrong sebagai pengajaran. AMK Johor perlu sentiasa bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Komitmen di Sri Gading dan Bakri membuktikan bahawa kita mampu berdepan dengan sebarang provokasi oleh "samseng upahan" Umno. Ingat pesanan Ayahanda.... "Membujur Lalu Melintang Patah"


Lawan tetap Lawan


Ketua AMK Johor

No comments: