DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

14 February 2009

BOLASEPAK - RANGKING MALAYSIA KE-161


Sejarah bolasepak Malaysia tercipta lagi tetapi kali ini adalah sejarah yang amat2 memalukan sukan No. 1 negara. Setelah jutaan ringgit wang rakyat dilaburkan demi untuk membangunkan dan memantapkan skuad bolasepak kebangsaan namun kekalahan demi kekalahan yang diterima.
Telah ramai Jurulatih yang mencuba untuk membantu meningkatkan mutu bolasepak negara namun jawapannya tetap sama, kekalahan ada perkara yang biasa tetapi jika skuad bolasepak kebangsaan mencipta kemenangan, itu adalah perkara yang luar biasa.
Berapa juta ringgit lagi wang rakyat mahu dilaburkan untuk membangunkan mutu bolasepak negara agar dapat bersaing diperingkat antarabangsa. Perlukah lagi syarikat2 gergasi menaja skuad kebangsaan sedangkan hasilnya tidak seberapa....
Mungkinkah perlunya kita mengimport pemain luar untuk bermain dengan skuad kebangsaan..?? Mungkinkah ini jalan penyelesaiannya..?? Sampai bila kita mahu menunggu muncul bakat2 baru seperti Mokhtar Dahari??? Pelbagai pembangunan sukan bolasepak dilaksanakan, bermula dari peringkat sekolah rendah namun Malaysia belum mampu melahirkan bintang seperti Mokhtar Dahari apatah lagi untuk melahirkan bintang seperti Messi atau Ronaldo. Mana silapnya??? Mana perginya bakat-bakat yang dilahirkan disekolah2..?? Adakah berlakunya deskriminasi diperingkat pemilihan sehingga mereka2 yang sememangnya berbakat tidak dapat diketenggahkan..??? Atau perlunya penghantaran pemain2 muda menjalani latihan bersama kelab2 ternama di eropah??? Atau mungkinkah perlunya "Reformasi" dalam FAM itu sendiri???
Hakikatnya, peminat bolasepak Malaysia sudah menyampah, muak dan mual dengan prestasi bolasepak negara. Kita lihat mutu bolasepak Benua Afrika yang jauh lebih baik dari Malaysia. Negara mereka mundur tapi mutu permainan bolasepak mereka tinggi. Mereka tidak menghantar pemain mereka untuk menjalani latihan bersama dengan kelab2 ternama eropah sebaliknya kelab2 tersebut melamar mereka. Apa formula mereka...??? Yang ini harus dipelajari oleh FAM.
Jika FAM mahu dilihat sebagai sebuah persatuan yang disegani maka perubahan mesti dilakukan baik diperingkat Pengurusan, Kejurulatihan dan Pemain itu sendiri. Sampai bila FAM hendak dituduh sebagai "perabih wang rakyat". Tidak ada maruahkah kamu atau kamu sudah biasa memakan wang rakyat???

No comments: