DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

30 October 2009

APAKAH BENAR PAKATAN RAKYAT DALAM PROSES PEMBERSIHAN

Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim semalam telah mengarahkan ADUN Port Klang, YB Badrul Hisham supaya meletak jawatan namun Badrul Hisham telah mengambil keputusan untuk keluar dari PKR dan menjadi ADUN Bebas tapi menyokong Umno.

Apapun yang berlaku dan kemasukan ADUN Port Kelang ini ke dalam Umno, usahlah ia ditangisi dan diratapi berpanjangan. Inilah tindakan pengecut Badrul Hisham yang enggan mengosongkan kerusi DUN Port Klang serta beberapa kenyataan beliau yang dijadikan alasan untuk keluar parti adalah hanyalah sekadar menutupi kepincangan diri beliau sendiri. Namun yang lagi penting adalah proses pembersihan dalam PKR sedang rancak berjalan.

Jika dibuat perbandingan antara PKR dan parti komponen lain dalam Pakatan Rakyat, ianya sudah menjadi lumrah kepada parti baru seperti PKR yang usianya belum pun mencapai 15 tahun namun kejayaan pada PRU-12 yang lalu mungkin adalah ujian besar bagi kepimpinan PKR samada mereka2 ini mampu mengalas tugas sebagai wakil pilihan rakyat dengan baik ataupun mereka2 ini yang bergelar Yang Berhormat "mabuk" dengan gelaran tersebut.

PAS yang terlebih dahulu merasakan keperitan akibat pengkhianatan pemimpinnya. Di kala PAS berusia 11 tahun, PAS telah diberi kemenangan gemilang apabila berjaya memerintah Terengganu, namun disebabkan tindakan Speaker DUN Terengganu menerima usul tidak percaya Umno kepada Kerajaan negeri yang diperintah oleh PAS pada ketika itu, maka jatuhlah kerajaan negeri pimpinan PAS. Speaker DUN yang dilantik oleh PAS sewajarnya menolak usul tersebut namun akibat beliau telah berjaya dibeli oleh Umno maka pengkhianatan kepada PAS telah berlaku hingga menyebabkan kerajaan PAS Terengganu tersungkur.

Selepas itu, berbagai-bagai peristiwa pembelotan pimpinan PAS termasuk SU Agung PAS sendiri pernah lari kepada UMNO, bekas Ketua Dewan Muslimat, bekas Ketua Pemuda dan yang paling besar adalah kemasukan Dato' Asri, Presiden PAS pada ketika itu ke dalam Umno. Namun disebabkan prinsip dan matlamat perjuangan yang kukuh, PAS masih mampu bertahan sehingga sekarang dan kini mereka seolah-olah diuji sekali lagi.

Begitu juga dengan DAP, beberapa pemimpin mereka juga pernah keluar dari parti tersebut seperti Kerk Kim Hock bekas Setiausaha DAP yang sekarang menyertai BN. Liew Ah Kim dan Wee Chee Keong yang keluar dari DAP meninggalkan perjuangan parti mereka.

Jika kita fahami rentetan peristiwa jatuh bangun parti komponen Pakatan Rakyat, ujian terbesar adalah KEMENANGAN. Setelah kemenangan atau kejayaan besar diraih, pastinya ujian "pembelotan" dan "penderhakaan" kepada parti akan berlaku. Jika kita pemimpin yang bertanggungjawab, maka carilah formula terbaik untuk mempertahankan kemenangan itu namun jika kita lebih gemar untuk "tunggu dan lihat" maka bersedialah untuk melihat kemusnahan parti... Fikir2kan lah...

No comments: