DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

07 January 2010

PEGAWAI BAWAHAN BOLEH MEMPERDAYA SISTEM KESELAMATAN NEGARA

Apakah tanggapan pembaca bila membaca tajuk artikel diatas..??? Manakala gambar diatas adalah 2 orang yang dituduh terlibat dalam kes kehilangan 2 enjin jet F5 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM). N Tharmendran, 42 tahun, seorang yang berpangkat Sarjan daripada Pangkalan Udara TUDM Subang, manakala seorang lagi yang merupakan Pengarah sebuah syarikat pembekalan, K Rajandran Prasad yang berusia 38 tahun.

Tharmendran didakwa bersubahat dengan Laskar Udara Mohamad Shukri Mohamad Yusop, untuk melakukan kecurian dua enjin pesawat F5 jenis J85-21 itu di Bangunan Material Processing Shed MATRA 1, Pangkalan Udara TUDM Sungai Besi.

Inikah yang kita harapkan setelah ribuan jutaan ringgit dilabur dan dileburkan bagi meningkatkan lagi kecanggihan sistem ketenteraan negara. Namun kehebatan dua insan diatas ini dapat membocori kecanggihan sistem keselamatan dan ketenteraan negara membuat rakyat terfikir, betapa "haprak"nya sistem keselamatan negara sehinggakan seseorang yang hanya berpangkat Sarjan mampu memperdayakan mereka2 yang begitu pakar dan arif dalam bidang mereka. Kalau seorang staf bawahan boleh mencuri barang keselamatan yang besar, mahal dan memerlukan pelbagai prosedur untuk mengeluarkan barangan tersebut, maka sebenarnya tahap kecanggihan tentera kita terlalu lemah jika dibandingkan dengan negara jiran kita yang mungkin isu ini menjadi bahan ketawa atau gurauan mereka.

Dahulu Al-Maunah berjaya mencuri senjata, kemudian Sirul dan Azilah berjaya melarikan bom C4 untuk membunuh model Monggolia dan kini enjin pesawat F5 jenis J85-21 yang bernilai puluhan juta ringgit berjaya dicuri. Apakah pula selepas ini....????

No comments: