DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

25 January 2010

DEMOKRASI UNTUK MAHASISWA : 9 PENUNTUT IPTA DITAHAN POLIS

Sabtu (23 Januari 2010) : Sembilan pelajar universiti awam yang mengambil bahagian dalam perhimpunan mahasiswa di ibu negara pagi tadi ditahan polis. Mereka mula berkumpul di sekitar Dataran Merdeka dan Jalan Tuanku Abdul Rahman sejak pukul 10 pagi lagi.

Himpunan dan perarakan ini diadakan oleh Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), menuntut mengembalikan demokrasi kampus dan kebebasan akademik di kampus yang telah mula dicemari dan dinodai oleh beberapa Pegawai/Kakitangan IPTA yang pro kepada parti politik tertentu. Ini termasuk bantahan penuntut2 IPTA terhadap sistem pengundian elektronik (e-voting) semasa pilihan raya kampus kerana dibimbangi ada campur tangan dari pihak tertentu untuk memenangkan calon pilihan mereka menggunakan sistem ini.

Mereka ditahan di kawasan berhampiran kompleks Sogo, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan kemudiannya mereka dibawa ke Balai Polis Daerah Dang Wangi.

Mereka ditahan dibawah Seksyen 28(A) Kanun Prosedur Jenayah pelajar-pelajar berkenaan seharusnya diberikan akses kepada peguam pilihan mereka.

Mereka yang ditahan terdiri daripada Mohammad Za’im Mustapha, Ahmad Shukri Kamarudin, Ahmad Syukri Ab. Razab, Mohd Idris Mohd Yussoff, Mohd. Fikhri Harun, Muhammad Hilman Idham, Syahriul Ismail, Mohd Aizat Mohd Salleh dan Mohd. Rudhuan Muhammad Jamil.

AMK Gelang Patah menyeru supaya Mahasiswa/i bangkit mempertahankan hak mereka sebagai pelajar. Mahasiswa/i perlu lebih vokal menyuarakan pandangan mereka kerana masa depan negara adalah ditangan anda. Mahasiswa/i adalah pewaris kepimpinan negara namun apakah mereka akan mewarisi kepimpinan yang korup...??

Justeru AMK Gelang Patah amat2 mengharapakan suara dan pandangan mahasiswa/i ini perlu didengari oleh semua pemimpin tanpa mengira fahaman politik. Kritikan mereka perlu dikaji kerana masa depan negara terletak di tangan2 mereka. Apa akan terjadi kepada negara sekiranya pandangan, suara dan kritikan mereka yang terpelajar ini disekat......???

No comments: