DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

05 June 2009

SYARIKAT TERIMA 26 KONTRAK PEMBINAAN SEKOLAH - SPRM SEGERA SIASAT

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) digesa supaya menjalankan siasatan terhadap sebuah syarikat pembinaan yang mendapat kontrak membina sebanyak 26 sekolah.

Siasatan mesti disegerakan agar dapat mengetahui punca sebenarnya kepada masalah tersebut. Disebabkan tender tersebut di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran, sewajarnya mereka bertindak dan menjalankan siasatan bagi mengetahui penyebab utama pemberian kontrak terlalu banyak kepada sebuah syarikat.

Kementerian Pelajaran wajar bertindak dalam menangani kes ini yang mungkin berlakunya penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa pihak tertentu. Sekiranya siasatan terperinci dibuat, berkemungkinan masalah yang dialami seperti bangunan sekolah dibina tidak dapat disiapkan mengikut jadual dapat dikenal pasti dari awal2 lagi.

Pendedahan yang dibuat oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Mohd Puad Zakarshi dengan menyatakan terdapat syarikat pembinaan mendapat kontrak membina 26 sekolah berjumlah kira-kira RM300 juta. Bagaimana pun syarikat terbabit tidak dapat menyiapkan projek mengikut tempoh masa yang ditetapkan.

Perkara ini semestinya dipandang serius oleh pihak kementerian terbabit memandangkan ia melibatkan pusat pembelajaran pelajar sekolah dan kami mendesak agar siasat dengan segera perlu dilakukan secepat mungkin.

No comments: