DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

01 June 2009

KRITIKAN KEPADA KEPIMPINAN : WAJARKAH IANYA DILUAHKAN DI DALAM BLOG

Walaupun dalam Parti Keadilan Rakyat kita lebih bersikap terbuka dalam mengkritik kepimpinan manakala pimpinan harus pula bersedia untuk dikritik namun perlulah kita fahami dan memahami erti keterbukaan tersebut.

Wajarkah pimpinan termasuk Ketua AMK Johor dikritik secara terbuka di blog2... Bukankah AMK Johor mengadakan Mesyuarat EXCO dan Ketua2 AMK Bahagian setiap bulan. Setiap AJK Bahagian yang tidak berpuashati tentang kepimpinan Negeri wajar menyuarakan kepada Ketua AMK Bahagian agar ketidakpuashatian tersebut dapat diselesaikan melalui meja mesyuarat serta mengikut saluran yang betul.

Perlu diingat bahawa tanggungjawab yang digalas oleh Ketua AMK Negeri amatlah besar dan memerlukan sokongan dari setiap Ketua dan AJK AMK Bahagian. Jika Umno berbangga dengan Ketua Pemuda Negerinya... Jika PAS juga amat menghormati kepimpinan mereka... Sewajarnya AMK mesti berbangga dengan kepimpinan Negeri.

Dalam hal mengkritik kepimpinan adalah perlu bagi memperbetulkan keadaan tapi harus mengikut saluran. Setiap apa juga masalah pasti ada penyelesaian.

Maka dalam hal ini, AMK harus bersikap dewasa dalam mengkritik kepimpinan. Manakala pengendali blog perlu bersikap profesional dalam menjelaskan sesuatu isu agar ianya tidak "bias". Setiap artikel wajar dan perlu mendapat kelulusan dari Ketua AMK Johor terlebih dahulu agar "moderator" tidak "syok sendiri" dengan ulasan dan pandangan peribadinya bukan pandangan dari Ketua AMK Johor itu sendiri, apatah lagi ulasan serta pandangan yang melibatkan isu2 sensitif. Blog Diari Ketua AMK Johor perlu dikendali dengan sebaiknya dan saya mengingatkan bahawa setiap artikel perlu mendapat kelulusan dari Ketua AMK Johor atau Setiausaha AMK Johor. Ini dapat mengelakan persepsi negatif AJK AMK Bahagian terhadap Ketua AMK Negeri dan EXCO AMK Johor.

Saya menyeru kepada diri saya sendiri, AJK AMK Bahagian Gelang Patah dan semua teman2 AMK disemua Bahagian bahawa kita ingin menjatuhkan "lawan" bukan "kawan". Kita diibarat berdepan dengan "tentera" yang cukup lengkap dari segi senjatanya, tentera udara, laut dan darat telah bersedia, kewangan dan apa jua kelengkapan telah mereka siapkan untuk berdepan dengan kita yang begitu kerdil. Namun kita punya "Semangat Juang" yang kuat walaupun kelengkapan serba daif. Tapi jika kita terus bercakaran dalam isu2 yang remeh, apakah kita bisa menumbangkan mereka. Kita perlu "fokus" tujuan dan matlamat asal kita.

Setiap AJK AMK disemua peringkat perlu menghormati kepimpinan yang telah dipilih dan dilantik. Perlu patuh kepada arahan Ketua selagi arahan itu tidak bertentangan dengan undang2 parti atau undang2 negara.

"Lawan tetap Lawan"

Azlan Ishak
Ketua AMK Bahagian Gelang Patah

2 comments:

Anonymous said...

yelah bosssssssssss.......macam yeye jer

Anonymous said...

"KRITIKAN KEPADA KEPIMPINAN : WAJARKAH IANYA DILUAHKAN DI DALAM BLOG" memang patut pun....kita dalam negara berdemokrasi untuk bersuara....aper hak anda untuk halan kita bersuara...anda bukan dari kalangan amk kami....