DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

24 July 2010

KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG PRIHATIN

Sebagai satu dorongan kepada anak2 supaya lebih bertanggungjawab dan prihatin kepada Ibubapa yang sudah menjangkau usia emas, Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang telah memperkenalkan Insentif baru menggalakkan anak-anak menjaga ibu bapa mereka yang telah berusia 60 tahun keatas atau berstatus warga emas. Insentif itu akan diberikan jika berlaku kematian yang melibatkan Ibu ataupun bapa yang dipelihara oleh waris atau anak-anak mereka, kerajaan negeri akan memberikan RM1,000 kepada waris atau anak-anak yang menjaga mereka.

Pemberian tersebut sekaligus mengurangkan beban menguruskan jenazah dan sebagai penghargaan dari kerajaan negeri buat waris.

Sebelum ini, kerajaan negeri Pulau Pinang telah memberikan saguhati sebanyak RM100 kepada warga emas berumur melebihi 60 tahun yang bermastautin di Pulau Pinang. Saguhati tersebut menunjukkan keperihatinan dan penghargaan kerajaan negeri kepada golongan warga emas. Walaupun ianya ditempelak oleh kebanyakkan pimpinan Umno, bahkan warga emas yang menyokong parti komponen BN pada mulanya enggan mendaftar bagi menerima saguhati tersebut, namun akhirnya mereka akur dan mendaftar untuk menerima saguhati tersebut.
Hasil rakyat wajar dikembalikan kepada rakyat. Pepatah melayu mengatakan "Hati gajah sama dilapah, Hati nyamuk sama dicicah". Biarpun sumbangan tersebut sedikit, namun sekurang-kurangnya ia melambangkan penghargaan kepada rakyat.

No comments: