DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

18 July 2010

RASIONALISASI SUBSIDI

Beberapa hari yang lalu, kita dikejutkan dengan kenaikan harga minyak dan 5 barangan yang lain. Dikala rakyat masih merintih akibat keperitan hidup, bukan sahaja di kampung2 malahan mereka yang tinggal di bandar2 terutama yang berpendapatan dibawah paras kemiskinan turut mengeluh dengan kenaikan ini. Walaupun beberapa blog penyokong kerajaan cuba menidakkan keluhan rakyat namun kenaikan harga petrol/disel bersama 5 barangan lain pasti dituruti oleh ribuan produk yang lain. Setakat mana kuasa pemantauan mampu dilakukan oleh pihak kementerian.
Penulis bersetuju dengan kenyataan Ustaz Dr. Asri dalam blognya dengan mengatakan "...di sana berbagai lagi pembaziran yang lain, tiba-tiba rakyat awam menjadi mangsa, subsidi mereka pula yang dirampas". Kita lihat pelbagai pembaziran yang kurang memberi manafaat kepada rakyat dan ianya turut disedari oleh rakyat seperti penubuhan pasukan formula 1 yang menelan ratusan juta, Kerugian PKFZ akibat dari masalah korupsi yang keterlaluan dan pelbagai lagi pembaziran wang rakyat yang disalahgunakan.
Alasan bahawa penyelarasan ini akan menjimatkan kira2 RM750 juta adalah sekadar mahu menutup "bangkai gajah dengan nyiru". Apakah benar spekulasi yang mengatakan kewangan negara sekarang dalam keadaan yang tidak setabil...??? Mengapa pula rakyat perlu dipertanggungjawabkan untuk menanggung kenaikan ini..??? Utz. Dr Asri juga dalam blognya menegaskan bahawa, "...kenangilah orang-orang kampung yang susah, ibu bapa yang terhad pendapatan mereka dan anak-anak miskin yang akan termangsa dari setiap kenaikan harga barang. Mereka tiada istana mewah, tiada kereta mewah, tiada hidangan mewah. Golongan bangsawan dan pembesar yang bersenang-lenang dengan kemewahan yang telah merampas subsidi rakyat". Apakah menteri2 ini merasa keperitan kenaikan harga barangan ini seperti mana rakyat bawahan ini rasakan..??? Rakyat mengangkat pemimpin untuk menjadi pembela mereka ketika mereka menghadapai kesusahan dan keperitan namun itu semua tidak berlaku. Ketika berdepan dengan krisis seperti ini maka yang pasti "RAKYAT AKAN DIDAHULUKAN" untuk menanggungnya...

No comments: