DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

16 February 2009

BILA DATUK AJIS MENGELUH

Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Nusajaya, Datuk Abdul Aziz Sapian meminta Pihak Berkuasa Pembangunan Iskandar (IRDA) serta pihak berkuasa tempatan menangani dengan segera kebanjiran pekerja asing di Nusajaya yang bebas bergerak tanpa sebarang kawalan.

"Ribuan pekerja asing ini telah menceroboh pelbagai kemudahan awam yang disediakan untuk penduduk tempatan seperti padang permainan dan pusat rekreasi di taman-taman sekitar Nusajaya dan menjadikannya milik mereka.

"Apa yang terjadi ketika ini adalah Nusajaya serta pekan sekitarnya seperti Gelang Patah dan taman-taman perumahan yang lain kelihatan seperti sebuah koloni pekerja asing," katanya.

Penduduk tempatan menurut Abdul Aziz, kini terpaksa berebut-rebut dengan pekerja asing untuk menggunakan kemudahan awam dan rekreasi seperti padang permainan bola sepak, gelanggang bola keranjang dan sepak takraw.

"Bukan itu sahaja, taman permainan kanak-kanak turut menjadi mangsa kepada pencerobohan pekerja asing yang menjadikannya sebagai kawasan untuk melepak sambil meminum minuman keras," katanya.

Itu tidak termasuk lagi pelbagai masalah sosial dan keselamatan yang terpaksa dihadapi oleh penduduk tempatan kesan daripada kebanjiran tanpa kawalan ribuan pekerja asing di Nusajaya dan kawasan sekitarnya, kata beliau.

Menurut Abdul Aziz, masalah kebanjiran ribuan pekerja asing itu berpunca daripada tindakan syarikat-syarikat dan kilang yang beroperasi di pusat perindustrian Nusajaya yang menempatkan asrama pekerja mereka di rumah-rumah kedai yang terdapat di taman perumahan bandar terbabit.

Mungkin Aziz Sapian ni buat-buat lupa atau terlupa, maklumlah sibuk tetiba orang ngadu pasal kebanjiran pekerja asing kat DUN Nusa Jaya... Harap Aziz dapat rujuk Akta IRDA iaitu :-

Pengambilan pekerja asing tanpa had. Bermakna majikan dibenarkan mengambil 100% pekerja asing untuk semua jawatan. Bermakna syarikat pelabur boleh mengambil pekerja asing dari jawatan Pengawal Keselamatan hingga ke jawatan CEO. Ini sama sekali akan mengecilkan peluang anak2 tempatan mendapat menafaat pembangunan ini.

Jangan la buat2 lupa Jis. Harap Pegawai IRDA yang bertanggungjawab dapat mengambil tindakan segera sebelum beliau menunjukan kuasanya seperti yang berlaku di Kangkar Pulai... Apa yang berlaku????? Tanya la YB kita Datuk Aziz Sapian. YB Aziz... Orang Pontian kirim salam... Dia mintak Datuk kirakan undi pemilihan Ketua Blok. Dia orang kira asik salah je. 1 untuk kau 2 untuk aku... Pening-pening....

No comments: