DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

14 February 2009

PENDERHAKA KEPADA RAJA-RAJA MELAYU... SIAPA???

"Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga tahta, namun tiada satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata. Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekalipun digunakan, namun tiada satu pun mampu menyekat kemarahan aspirasi rakyat. Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (belakulah) perpindahan tahta dari istana ke muzium seni dan budaya...." itulah antara kandungan titah Baginda Sultan Azlan Shah ketika dianugerahkan Doktor Kehormat Undang2 di Majlis Konvokesyen, USM Pulau Pinang pada 29 Jun 1980.

Berikut pula adalah peristiwa2 yang boleh dikategorikan Penderhakaan Pimpinan BN terhadap Raja-Raja Melayu....

(a) Pasa 10 Disember 1993, Allahyarham Tun Ghafar Baba mengemukakan usul khas mengikut Fasal 38(4) Perlembagaan Persekutuan bagi mengurangkan imuniti Raja2 Melayu. Ini berikutan seorang rakyat Malaysia bernama Douglas Gomez mendakwa dirinya telah dicederakan oleh Sultan Johor di Bukit Serene pada 30 Nov. 1992

(b) Beberapa Menteri Kabinet pula mendedahkan skandal pemilikan harta Raja2 Melayu yang mana membabitkan pemberian konsesi balak di ribuan hektar kepada Raja tertentu. Juga isu2 pemilikan saham2 utama oleh Raja2. Manakala Filem2 Melayu terus dimainkan di kaca tv yang mengisahkan tentang kezaliman dan kebodohan zaman kesultanan raja melayu dahulu.

(c) Seorang Ahli Parlimen Arau pada ketika itu mendedahkan keburukan seorang Sultan yang bertanggungjawab melakukan 23 kes penganiayaan ke atas rakyat jelata yang seperti memukul, mencedera atau merogol sejak dari tahun 1972. Beliau juga mendedahkan keburukan sikap orang istana.

(d) 29 April 1983, Annuar Musa dan Ibrahim Ali menabalkan Tengku Ibrahim Indra Petra di Ketereh dalam majlis anjuran Yayasan Kemiskinan Kelantan yang dipengerusikan oleh Annuar Musa bagi menggantikan Sultan Ismail Petra yang didakwa bukan sultan kelantan yang sah.

(e) Program Semarak di Lubok Jong, Pasir Mas, mencetuskan perarakan yang dipimpin oleh Tan Sri Mohamed Yaacob ke istana Kelantan dan menyerahkan memorandum mendesak Sultan Kelantan turun takhta.

Nah... sekarang nilailah sendiri siapakah penderhaka kepada Raja-Raja Melayu dan mereka-mereka ini yang terlibat mendokong parti politik mana... adakah PAS, PKR atau DAP..??? Yang pasti penderhaka ini adalah dari puak UMNO... UMNO lah sebenarnya penderhaka.
Istana seharusnya tidak diheret dalam kemelut atau kancah politik. Raja/Sultan seharusnya diletakkan sebagai orang tengah atau sebagai pendamai kepada sesuatu isu bukan sebagai pemuas nafsu sebelah pihak sahaja.
Sesungguhnya UMNO hanya berani ketika ramai sahaja namun tidak menyahut cabaran dari YB Yusmadi (Ahli Parlimen Balik Pulau) untuk berdebat bagi menentukan "SIAPAKAH PENDERHAKA RAJA2 MELAYU"... Kalau benar UMNO atau Pemuda UMNO hatta Puteri UMNO berada di pihak yang benar, sahutlah cabaran YB Yusmadi untuk berdebat secara terbuka... Kalah atau menang adalah adat pejuang yang penting rakyat kena tahu duduk perkara sebenar....

No comments: