DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

14 September 2009

SPRM PERLU BUKTIKAN BAHAWA SPRM BUKANLAH PARTI KOMPONEN BN

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia wajar menafikan kata2 sindiran dari beberapa Pimpinan Pakatan Rakyat dengan gelaran "SPRM Parti Komponen BN" apabila desakan dari Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi (Gerak Malaysia) yang memberi tempoh tujuh hari kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjelaskan perkembangan sisatan kes kediaman mewah bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohd Khir Toyo yang didakwa bernilai RM20 juta.

Pengerusinya, Mohd Nazri Mohd Yunus semalam berkata, SPRM dilihat lambat bertindak sehingga tiada apa apa laporan dikeluarkan sejak kes itu dibangkitkan sejak tiga bulan lalu. Sewajarnya SPRM perlu bertindak secara adil dan saksama tanpa mengira seseorang yang didakwa itu dari Pakatan Rakyat atau pemimpin penting Umno sendiri.

Ditanya mengapa perlu tunggu tujuh hari untuk mengantar memo tersebut, Nazri menjelaskan bahawa pihaknya akan bersemuka dengan SPRM bukan untuk membuat pengaduan atau laporan, sebaliknya menunggu maklum balas siasatan berbangkit.

Beliau turut menjelaskan bahawa laporan mengenai kes Tan Sri Khalid (Menteri Besar Selangor) dan kes peruntukan DUN Selangor telah diambil tindakan oleh SPRM dalam tempoh dua minggu dan siasatan terus dimulakan tetapi sebaliknya kes yang melibatkan Khir Toyo masih belum ada siasatan.

Perkara serupa juga berlaku keatas laporan SPRM yang dibuat oleh Ketua AMK Johor, Sdr. Zabidie Abas ke atas Muhyiddin Yassin atas penyelewengan penggunaan harta kerajaan untuk kegunaan politik dan isu penjualan kawasan tadahan air Empangan Lingyu di Kota Tinggi kepada Kerajaan Singapura. SPRM perlu membuktikan ketelusan siasatan dan tidak dipengaruhi oleh mana2 pimpinan parti politik. SPRM wajar membuktikan bahawa mereka tidaklah "sebangsat" pemimpin Umno/BN namun jika mereka bertindak dengan secara "pilih kasih" iaitu hanya segera bertindak terhadap mana2 laporan yang melibatkan pimpinan Pakatan Rakyat, sewajarnya label "BANGSAT SEBANGSAT-BANGSATNYA" adalah layak untuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

No comments: