DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

05 August 2009

ORANG JOHOR KATA MUHYIDDINLAH PENGKHIANAT SEBENAR

Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin melabelkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ‘pengkhianat terbesar perjuangan orang Melayu’.

Beliau turut menyifatkan Anwar sebagai pemimpin ‘lidah bercabang’ yang tidak ragu-ragu untuk menukarkan dasarnya semata-mata untuk manfaat dan cita-cita politik peribadi.

Muhyiddin sebenarnya menutup fakta bahawa bahawa pemimpin Umno dan kerajaan BNlah yang telah menggadai sejumlah tanah di negeri Johor kepada kerajaan Singapura pada awal tahun 1980-an lagi dan ‘pengkhianat terbesar perjuangan orang Melayu’.

Pemimpin Umno pada waktu itu telah menyerahkan tanah seluas 51,170 hektar kepada Singapura dengan bayaran RM350 juta.

Muhyiddinlah orangnya yang bertanggungjawab menggadai tanah-tanah orang Melayu kepada Singapura.

Pada tahun 1980 sewaktu Muhyiddin Yassin jadi Menteri Besar dan waktu itu Musa Hitam jadi Timbalan Perdana Menteri tiada siapa pun tahu didedahkan bahawa pada tahun 1981, kerajaan Johor di bawah Muhyiddin telah menyerahkan tanah di kawasan Sungai Lingu iaitu di Bandar Tenggara Johor sebanyak 51,170 hektar kepada kerajaan Singapura.

Yang menyatakan demikian ialah wakil rakyat Pasir Mas, Ibrahim Ali ketika berucap pada majlis Ceramah Perdana Menentang Penghinaan Terhadap Islam di perkarangan Maahad Tahfiz Wa-Tarbiyyah Darul Iman, Tok Jiring pada tahun 2006. .

Katanya, kawasan tersebut tidak jauh dengan Kota Tinggi yang merupakan kawasan hamparan air seluas 51,170 hektar.

Menurutnya, kawasan berkenaan dipajak kepada kerajaan Singapura selama 60 tahun dengan kadar bayaran RM350 juta dan tidak dibenarkan sesiapa pun memasukinya sekarang ini.

Beliau menyatakan mendapat maklumat tersebut ketika menghadiri suatu Majlis Dailog Kepentingan Bangsa Peringkat Negeri Johor pada 7 Mei lalu bersama Tengku Razaleigh Hamzah.

Menurutnya, taklimat tertutup itu dikendalikan oleh bekas Setiausaha Kerja Umno Johor, Encik Hamzah Othman yang juga bekas pengerusi guru-guru besar bersara.

Sebelum itu, ada satu taklimat tertutup yang diberi oleh Encik Hamzah Othman, bekas pengerusi guru-guru besar bersara yang pernah jadi Setiausaha Kerja Umno Johor dahulu sewaktu Muhyiddin Yassin jadi Menteri Besar. Dia bagi taklimat dengan tayangan slide, cukup dari segi maklumat, dengan petanya, pelan toponya.

Semenatara itu Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, pemimpin terbabit yang mengetuai Umno di Johor ketika menjadi menteri besar ternyata telah mengkhianati hak orang Melayu.

"Bagaimana Umno hendak menjadi parti yang membela orang Melayu sedangkan mereka sendiri yang menggadai dan menjual rezab Melayu kepada orang asing dari Singapura.

"Ini bukti bahawa Umnolah yang menggadai hak orang Melayu setelah rakyat memberi mereka kuasa sepenuhnya lebih 50 tahun mentadbir negara ini sejak negara mencapai kemerdekaan," tambahnya.

Beliau menjelaskan bukti mengenai perkara itu didedahkan pada persidangan Dewan Negeri Johor baru-baru ini.

"Tanah Rezab Melayu ini satu-satunya hak bagi orang Melayu. Umno tidak boleh jawab, dan ini bukan fakta yang saya pungut atau dengar di tepi jalan lalu dibawa ke dalam ceramah.. tidak.

"Ini bukti yang kita bawa dalam persidangan Dewan Negeri Johor baru-baru ini di mana Umno dan anggota Dewan Negeri Negeri Johor dari Umno tidak boleh jawab," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata Umno tidak seharusnya diberikan peluang untuk terus hidup.

Salahuddin yang juga anggota parlimen Kubang Kerian berkata, Muhyiddin telah mengkhianati orang Melayu di Johor dalam isu tanah rezab dan pemilikan dalam Dana Johor.

Sedangkan katanya, kerajaan BN Johor begitu bangga dengan skim pelaburannya Amanah Saham Johor (ASJ) sehingga seramai 125,000 orang melabur ketika diterbitkan pada 1996.

Saham ASJ pada awalnya dijual pada harga RM1 seunit kemudian memadangkan ASJ mendapat sambutan menggalakkan sehingga nilai saham dinaik menjadi RM5 seunit.

Keadaan itu menyebabkan ramai rakyat Johor berebut-rebut membeli saham ASJ sehingga ada yang meminjam dari bank sebanyak RM10,000. Namun selepas berlaku krisis ekonomi pada 1997 menyebabkan ASJ jatuh menjunam.

Perbadanan Johor kini berhutang melebihi setengah bilion ringgit. Kegagalan ASJ menjejaskan imej kerajaan BN Johor.

Ketika era Muhyiddin sehingga Dato Ghani Othman menjadi Menteri Besar Johor bukan sahaja ASJ merosot sebaliknya banyak syarikat milik kerajaan negeri yang rugi berjuta-juta ringgit termasuk Kumpulan Prasarana Rakyat Johor (KPRJ).

Sehingga Disember tahun lalu KPRJ direkod berhutang sebanyak RM429.4 juta.

Salahuddin berkata, jenayah paling mencabar orang Islam di Johor apabila Muhyiddin menukar cuti mingguan daripada hari Jumaat kepada Ahad.

Maka tidak hairanlah katanya, Johor yang dianggap sebagai kubu Umno paling kuat di dunia berjaya ditembusi PAS setelah memperolehi dua kerusi Dun pada pilihan raya umum lalu.

Muhyiddin yang kini terpaksa bekerja keras untuk menyelamatkan dirnya di Muar apabila bekas Naib Presiden MCA yan juga bekas Ketua MCA Bahagian Bakri, Chua Jui Meng telah menyertai Parti Keadilan Rakyat dan ini memberikan tamparan hebat untuk BN Muar.

Muhyiddin terpaksa memanggil satu Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Pagoh di Dewan Sri Pekembar di sini, semalam dengan meminta bantuan Presiden UMNO, Mohd Najib Razak untuk datang membantu dan merasmikan Mesyuarat berkenaan.

Najib telah mengarahkan Umno dan BN Johor menyusun strategi khusus bagi memastikan mereka terus menyumbangkan kerusi kepada BN pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau turut mengisytiharkan Johor sebagai 'negeri biru' kerana terus menjadi kubu kuat BN ketika beberapa negeri lain berjaya ditembusi parti lawan.

Najib munkin terlupa bahawa Johor bukan lagi kubu kuat Barisan Nasional (BN) berbanding sebelum ini apabila parti itu gagal mengekalkan semua 25 kerusi Parlimen dan 55 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dimenangi pada pilihan raya umum 2004 dulu.

Walaupun BN berjaya mendapatkan kembali kerusi negeri Senggarang, yang dimenangi PAS atas kesilapan teknikal pada 2004,tetapi BN kalah enam kerusi negeri dan satu kerusi parlimen kepada pembangkang pada pilihan raya umum 2008.

DAP memenangi kerusi Parlimen Bakri melalui calon DAP, Er Teck Hwa yang menewaskan calon BN dengan majoriti 722.

Manakala untuk kerusi Dun Bentayan,calon DAP, Gwee Tong Hiang menang dengan majoriti 9,118. Di Mengkibol calon DAP, Ng Lam Hua menang dengan majoriti 1,281; di Skudai, calon DAP, Boo Cheng Hau menang dengan majoriti 12,854.

Sementara itu, PAS telah menang di Dun Maharani melalui calonnya, Mohamad Taslim denga majoriti 158 dan Sungai Abong melalui calonnya, Sheikh Ibrahim Salleh dengan majoriti 1,550.

Sungguhpun, BN mengekalkan banyak kerusi, hampir kesemua calon BN menyaksikan majoritinya berkurangan.

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Johor akan menjadi negeri sasaran Pakatan Rakyat seterusnya dan ini menyebabkan Muhyiddin terpaksa kembali memperkuatkan kedudukannya dengan memanggil mesyuarat perwakilan UMNO Muar semalam.

berita dari blog suaraselatanonline.blogspot.com


No comments: