DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

28 July 2009

NASIB PENDUDUK KG. BUKIT TEMPURUNG, GELANG PATAH

Telah berlaku ketidakadilan dalam pembahagian tanah bagi peneroka awal Kg. Bukit Tempurung.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak, En. Abdul Aziz Haiman telah menerangkan bahawa penduduk telah meneroka kg seawal tahun 1978. Keluasan asal kampung adalah 240 ekar dengan 124 keluarga peneroka. Beliau juga menceritakan bahawa setiap kali berlakunya pilihanraya pelbagai janji manis ditawarkan oleh wakil rakyat UMNO/BN dan antaranya menjanjikan bahawa penduduk Kg. Bukit Tempurung akan diberikan tanah seluas 2 ekar setiap keluarga. Namun sebaliknya berlaku apabila Kerajaan Negeri Johor telah menganugerahkan tanah 240 ekar kepada Kumpulan Prasarana Rakyat Johor (KPRJ) yang kemudiannya mencagarkan tanah tersebut kepada pihak bank untuk mendapatkan pinjaman.

Atas desakan penduduk, Kerajaan Negeri mengarahkan KPRJ memulangkan kembali tanah kepada penduduk asal. Malangnya KPRJ hanya dapat menebus 15o ekar sahaja. Baru-baru ini penduduk telah diberikan taklimat bahawa setiap keluarga hanya diberikan 1 ekar sahaja. Sebuah Syarikat Jurukur telah dilantik dan setiap keluarga dikenakan bayaran RM600 bagi kerja pengukuran tanah.

Akibat dari kerakusan pemimpin serta kegagalan KPRJ menebus kembali tanah2 tersebut, lebih kurang 25 keluarga terpaksa berpindak ke tapak lain dengan meninggalkan rumah yang telah mereka bina tanpa mendapat sebarang pampasan.

Kami juga dimaklumkan bahawa 21 nama peneroka asal telah digugurkan atas alasan yang tidak munasabah. Malahan nama Kg. Bukit Tempurung telah ditukar kepada Kg. Dato’ Aziz Sapian iaitu ADUN Nusajaya.

Rata2 penduduk adalah golongan yang berpendapatan rendah yang berkerja sebagai pekebun, nelayan dan pekerja kilang. Penduduk Kg. Bukit Tempurung adalah 100% berketurunan MELAYU.

Apakah kejadian yang berlaku di Kampung Baru Plentong Tengah akan berulang dimana akibat dari kebangsatan dan kerakusan pemimpin Umno/BN membolot harta rakyat, kepertian hidup serta penderitaan penduduk setempat sanggup diketepikan.

No comments: