DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

08 July 2009

PERANGI AH LONG ATAU PERANGI POSTER AH LONG....

Seronok melihat pekerja2 Majlis Bandaraya Johor Bahru mengoyak-ngoyak poster iklan Ah Long sebagai salah satu tanda kempen memerangai Ah Long sudah bermula. Maka program turun padang melibatkan Dato' Bandar dan pimpinan Umno/BN yang turut sama mengoyak-ngoyakkan poster iklan Ah Long juga dilihat sebagai satu bukti kesungguhan kerajaan pimpinan Umno untuk membenteras Ah Long... Namun... Cukupkah dengan sekadar memusnahkan poster dan iklan Ah Long itu telah berjaya melumpuhkan kegiatan mereka...? Cukup ke....?????

Yang wajar kita perangi habis-habisan adalah perniagaan haram mereka bukan poster2 mereka. Kalau sebelum ini mereka menggunakan pendekatan dengan meletakkan "handbill" di kereta2, sekarang mereka berani meletakkan kad peniagaan, handbill atau bahan iklan mereka di peti2 pos kediaman kita. Bahkan "banner" mereka juga terpampang dimana-mana. Ini bermakna mereka bebas mengiklankan perniagaan haram mereka dengan apa cara sekalipun seolah-olah tanpa sebarang halangan dan tindakan undang2. Adakah mereka dilindungi oleh pihak tertentu... dan perkara ini tidak mustahil. (klik sini)

Kementerian Dalam Negeri pimpinan Hishamuddin wajar dan perlu bertindak secara lebih serius dan lebih efektif dalam usaha memerangi Ah Long bukan sekadar "mengula-gulakan" atau mengabui mata rakyat dengan program2 menghapuskan poster Ah Long dan sebagainya. Yang penting adalah memerangi Tauke2 Ah Long kerana kebanyakan mereka2 ini adalah kepala2 samseng besar di kawasan tersebut. Tauke2 ini wajar diheret ke mahkamah kerana mereka menjalankan undang2 sendiri untuk menghukum peminjam yang gagal melunaskan hutang2 mereka.

Pihak Kerajaan perlulah mempermudahkan pinjaman2 kecil kepada peniaga2 kecil agar mereka tidak mengambil jalan mudah untuk berjumpa dengan Jerung2 Ah Long yang sentiasa bersedia untuk memberi pinjaman kepada peniaga2 kecil ini. Pinjaman tanpa mengira agama dan bangsa serta fahaman politik perlu diamalkan. Bukan seperti TEKUN yang dipelopori oleh pemimpin dan ahli Umno sahaja sedangkan wang itu adalah wang rakyat....

1 comment:

Unknown said...

rombakan kementerian melibatkan iks dan usahawan menyusahkan, bercelaru, dipergunakan oleh umno untuk menekan peniaga kecil dengan menjadikan syarat jadi ahli umno barulah boleh memohon pinjaman.
sedangkan TEKUN sendiri menghadapi masalah peminjam2 yang tidak mahu membayar kembali. Malah peminjam2 tidak boleh didakwa @ disaman.