DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

08 November 2008

SAIFUL BUKHARI - Jangan Abaikan Suara Bloger 2

Misteri Sebuah Diari Merah

Menurut laman blognya, dua orang pembantu khas Anwar telah berjaya dipilih menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) di Selangor dan Pulau Pinang. Nik Nazmi Nik Ahmad (foto kiri) dan Sim Tze Szin (foto bawah) masing-masing telah diamanahkan untuk mewakili rakyat di DUN Seri Setia dan Pantai Jerejak. Kini khabarnya, kerusi panas Pembantu Khas Anwar Ibrahim mulai menjadi rebutan beberapa individu yang dikatakan cukup berminat untuk mengisinya. Mewarisi "diari merah" sememangnya sesuatu yang paling dihajati oleh ramai anak muda yang punyai rencana untuk mengembangkan jaringan politik mereka. Menyelia jadual Anwar Ibrahim sememangnya bukan tugas yang mudah, pun begitu ianya suatu keistimewaan yang sukar dikecapi. Azmin Ali merupakan antara tokoh politik yang dahulunya bermula sebagai pemegang "diari merah" Anwar.

Dan kini, selepas Nik Nazmi, saya difahamkan "diari merah" menanti pewaris barunya. Beliau kira ramai yang mulai mengetuk dan menempelkan diri di pejabat Anwar semenjak kebelakangan ini dalam usaha untuk mewarisi meja kerja Nik Nazmi. Ada juga yang tiba-tiba ligat menjadi peminat setia majlis-majlis ceramah Anwar walhal sebelum ini begitu taksub dengan UMNO dan Barisan Nasional.

Malah ada yang cukup berani sehingga mendakwa yang dirinya kini merupakan kakitangan dan pembantu khas Anwar menggantikan Nik Nazmi. Dikira dari lingkungan kakitangan dan sekutu-sekutu yang akrab dengan Anwar, mantan TPM itu harus berwaspada dalam hal ini. Dalam situasi sebegini, jelas akan ada ramai yang menunjukkan minat untuk mendampingi Anwar dan orang-orang di sekelilingnya. Beberapa orang teman turut melahirkan kebimbangan kerana kononnya terdapat individu yang cukup dicurigai latar belakangnya kini kelihatan begitu ghairah mahu dilihat sebagai sebahagian dari lingkungan tersebut. Khabarnya ada antara mereka dahulunya merupakan individu yang terlibat secara langsung dengan Najib Tun Razak. Barangkali sikap waspada cukup penting dalam keadaan sebegini. Jangan sampai ada musang berbulu ayam yang kemudiannya memangsakan seluruh reban sebagai santapannya.

Inilah sebenarnya punca yang berlaku. Orang luar lebih mengetahui apa yang berlaku disebaliknya. Justeru itu, pandangan dan suara "Blogger" harus didengar dan diambil perhatian. Ia bagi membolehkan perkara yang sama tidak berulang lagi di masa-masa yang akan datang. Apa yang lebih menghairankan kita ialah bagaimana pula Saiful boleh dikatakan sebagai orang kanan atau Pembantu Khas Anwar? Sedangkan beliau hanya sukarelawan dan dikatakan sebagai Pembancuh Kopi sahaja.

Ini kerana biasanya semua PA Anwar akan dipilih dari kalangan mereka yang "Educated" dan "Pintar". Lihat sahaja kepada bekas orang kanan Anwar terdahulu iaitu Ezam (Econs,UIA), Pak Khalid (Masscomm, ITM), Azmin (Master Math, Minnessota), Dr Mansor (PhD), Nik Nazmi (King College,UK) dan Nat (BA Arts Harvard).

bersambung lagi......

No comments: