DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

18 April 2010

MAHKAMAH PERANCIS MULAKAN SIASATAN ISU KAPAL "TAK BOLEH" SELAM

Pejabat Pendakwaraya Perancis telah diminta memulakan siasatan ke atas unsur rasuah dalam penjualan kapal selam kepada Malaysia semasa Perdana Menteri Najib Tun Razak menjadi Menteri Pertahanan. Siasatan itu turut membabitkan penjualan kapal selam oleh syarikat DCN dan anak syarikatnya Amaris kepada beberapa Negara lain termasuk India dan Pakistan.

Penjualan kapal selam membabitkan dakwaan sekutu Najib di bayar komisyen lebih lima ratus juta ringgit telah lama membelenggui perdana menteri. Malah pembayaran komisyen itu dikaitkan kepada pembunuhan warga Mogolia Altantuya Sharibuu pada tahun 2006.

Dua hakim Peranchis Francoise Besset and Jean-Christophe Hullin, sedang menyiasat dakwaan pemimpin-pemimpin politik Peranchis terbabit dalam kegiatan rasuah dalam menjual peralatan ketenteraan kepada Negara-negara seperti Malaysia.

Najib juga telah lama dikaitkan dengan pembunuhan model Monggolia yang juga berkait dengan komisyen pembelian kapalselam walaupun Najib sering menafikan keterlibatan beliau dalam kes tersebut.

Sekiranya Pejabat Pendakwaraya Perancis berjaya membuktikan kebenaran dan wujudnya "prima facie" berasaskan dakwaan mereka terhadap Najib, maka menjadi satu sejarah hitam bagi negara sejak zaman kesultanan melayu apabila seorang ketua negara di dakwa atas tuduhan yang amat serius.

No comments: