DEMI RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

JANJI 100 HARI PAKATAN RAKYAT

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA

KADAR TARIF AIR DI MALAYSIA
Tarif air di Johor adalah yang tertinggi........

27 April 2010

PRK P212 SIBU : TERUSKAN PERJUANGAN....

Selepas penat berkempen di Hulu Selangor, kini tugas lebih getir menanti petugas Pakatan Rakyat apabila PRK Sibu pula menanti. 8 Mei 2010 merupakan hari penamaan calon manakala 16 Mei 2010 adalah hari pengundian sebagaimana yang telah ditetapkan oleh SPR.

Berdasarkan maklumat yang diberikan oleh SPR, Parlimen Sibu mempunyai 54,695 pengundi berdaftar termasuk 2,537 pengundi pos kalangan angota tentera dan polis. Daripada jumlah itu, 36,389 adalah pengundi Cina (66.7 peratus), 5,740 Melayu (10.5 peratus) dan 12,050 Bumiputera Sarawak (22.1 peratus). Seramai 27,679 adalah pengundi wanita dan kira2 4,000 pengundi berusia antara 70 hingga 90 tahun.

Dalam pada itu, 3,028 orang adalah pengundi baru ataupun mereka yang berpindah ke bahagian itu sejak selepas pilihan raya umum 2008.

Berdasarkan fakta tersebut dan mengambil kira sokongan atau "reform" yang ditunjukkan oleh kaum cina dan india pada PRK Hulu Selangor, peluang Pakatan Rakyat untuk merampas kerusi tersebut adalah besar. Apatah lagi keceluparan Presiden Perkasa yang mendesak kerajaan APCO-BN menangguhkan bentuk bantuan kepada kaum Cina dan India setelah mereka secara total menolak APCO-BN pada PRK Hulu Selangor baru2 ini.

Keceluparan Ibrahim Ali yang menang pada PRU-12 atas tiket PAS dan kemudiannya mengisytiharkan dirinya Ahli Parlimen Bebas yang jelas menyokong APCO-BN, wajar diberikan pengajaran dan kaum yang dihina pemimpin "bangsat" ini mesti memberi mesej yang jelas bahawa politik perkauman bukan lagi relevan dimasa ini. Sewajarnya Ibrahim membantah kempen atau taburan wang yang cukup banyak oleh Najib Razak pada PRK Hulu Selangor untuk membeli undi terutama peneroka2 felda yang majoritinya orang melayu sekaligus memperlihatkan bahawa moral atau maruah orang2 melayu boleh dibeli dengan sejumlah wang sedangkan pada hakikatnya mereka diugut secara halus oleh Najib. Manakan tidak, apabila Najib mengumumkan peruntukan RM50,000 kepada peneroka, kemudiannya memaklukan bahawa RM1,000 tunai diberikan kepada peneroka2 felda tersebut semasa kempen manakal bakinya akan diberikan jika APCO-BN menang pada PRK tersebut. Najib mewarisi kepimpinan penjajah yang merosakan jiwa dan minda orang2 melayu yang sememangnya layu bila menerima sogokan atau ganjaran. Seperti penulis katakan sebelum ini bahawa inilah "saka" warisan nenek moyang kita sejak zaman kesultanan melayu yang perlu dibuang dan diubah dari pemikiran orang2 melayu. Inilah cabaran hebat dan paling utama untuk pemimpin melayu Pakatan Rakyat bagaimana untuk mengubah minda orang2 melayu.

Cabaran getir bagi petugas Pakatan Rakyat pada PRK Sibu adalah kempen di kawasan2 pendalaman yang memerlukan kekuatan fizikal dan mental. Namun Saketariat Pemuda Pakatan Rakyat (SEPAKAT) yang telah dibentuk bakal memberikan satu gerakan mantap yang dapat mengimbangi kekuatan jentera APCO-BN. Khabar2 angin mendakwa bahawa berkemungkinan besar ada pemimpin Pakatan Rakyat yang tidak dibenarkan menjejaki bumi Sarawak berikutan larangan Ketua Menteri Sarawak yang mungkin risau akan berlakunya tsunami politik dibumi kenyalang.

Penulis dipelawa oleh YB Fauziah Salleh selaku Pengarah Pilihanraya PKR Pusat untuk ke Sibu bagi menimba pengalaman dan mempelajari gerakerja yang dilakukan oleh saketeriat yang telah dibentuk oleh beliau. Pengalaman dan Ilmu yang diperolehi akan diterapkan dalam gerakerja PKR Cabang Gelang Patah bagi menghadapi persedian PRU-13 nanti. Penulis masih mempertimbangkan pelawaan tersebut dan jika tiada aral, penulis bersedia bersama teman2 dari Semenanjung untuk ke Sibu. Namun jika sebaliknya berlaku, penulis akan iringi perjuangan teman2 dengan doa agar kemenangan rakyat diperolehi di bumi Sibu.

No comments: